Zasada działania rozrusznika samochodowego
Rozrusznik samochodowy jest urządzeniem elektrycznym, którego głównym zadaniem jest uruchomienie silnika spalinowego. Nowsze typy rozruszników składają się z silnika elektrycznego oraz przekładni redukcyjnej, w starszych typach, bendiks umieszony jest bezpośrednio na osi wirnika, pomijając przekładnie. Gdy kierowca obróci kluczyk w stacyjce, prąd elektryczny z akumulatora za pośrednictwem przekaźnika, uruchamia silnik elektryczny rozrusznika, jednocześnie zazębiając zębatkę sprzęgła rozrusznika .
Po uruchomieniu silnika, przekaźnik rozrusznika przerywa przepływ prądu do silnika elektrycznego, zębatka sprzęgła wraca do początkowej pozycji, a magnesy zatrzymują wirnik. Rozrusznik przechodzi w tryb czuwania i jest gotowy do kolejnego użycia, gdy kierowca ponownie obróci kluczyk w stacyjce.
Usterki rozrusznika
Rozrusznik samochodowy to jeden z kluczowych elementów układu rozruchowego, który zapewnia uruchomienie silnika. Najczęściej jego niesprawność poprzedza głośna praca w chwili rozruchu. Komponenty takie jak szczotki, łożyska, tuleje zużywają się w toku pracy, Często także dochodzi do uszkodzenia sprzęgła rozrusznika oraz elektromagnesu, sporym problemem jest także korozja i rdza, wynikająca z umiejscowienia rozrusznika. W procesie diagnostycznym układu rozruchowego, warto także sprawdzić instalacje elektryczną, niestety w nowszych pojazdach jej jakość pozostawia wiele do życzenia, może się zdarzyć że zaoszczędzi nam to czasu i kosztów, które generuje błędna diagnoza.