Alternator samochodowy jest urządzeniem elektrycznym, które służy do wytwarzania prądu stałego o napięciu około 12-14,5 woltów, jego głównym zadaniem jest dostarczenie energii elektrycznej do pracy poszczególnych urządzeń w pojeździe, oraz ładowanie akumulatora.
Działanie alternatora opiera się na zasadzie elektromagnetyzmu i indukcji elektromagnetycznej. Gdy zostaje uruchomiony silnik, ruch obrotowy wału korbowego zostaje przekazany za pośrednictwem paska klinowego , na wirnik alternatora .Wraz z obrotem wirnika, powstaje w nim prąd zmienny, który indukuje się w uzwojeniu wewnętrznym. Prąd zmienny wytwarzany w wirniku jest przetwarzany na prąd stały przez układ diod prostowniczych, który przesyła go do regulatora napięcia. Zadaniem regulatora napięcia jest utrzymanie napięcie ładowania akumulatora na określonym poziomie .
Alternator samochodowy jest bardzo ważnym elementem systemu elektrycznego samochodu, ponieważ zapewnia stałe i niezawodne zasilanie wszystkich urządzeń elektrycznych, a także pozwala na ładowanie akumulatora, który jest niezbędny do uruchomienia silnika w kolejnych próbach.
W budowie alternatora występują komponenty, które ulęgają zużyciu wynikające z eksploatacji. Szczotki, bieżnie pierścieni ślizgowy oraz łożyska moja określony czas pracy, który zależny jest od warunków w jakich użytkowany był pojazd.
Przebieg 200tyś-250 tyś kilometrów to przedział w którym istnieje spore ryzyko pojawienia się usterki alternatora, dlatego o regeneracji alternatora warto pomyśleć wcześniej, zanim jego usterka uniemożliwi nam dalsza jazdę.
Wszelkie nie prawidłowości w pracy alternatora, zazwyczaj zgłaszane są jego głośna pracą lub zapaleniem się czerwonej kontrolki z symbolem akumulatora na wskaźnikach deski rozdzielczej pojazdu. Możemy także zmierzyć ładowanie alternatora za pośrednictwem miernika, przykładając sondy pomiarowe do zacisków akumulatora. Zakres ładowania zależny jest od generacji alternatora, zapotrzebowania na prąd w chwili pomiaru, oraz stopnia rozładowania alternatora. W sporym uproszczenie, możemy przyjąć że ładowanie powinno się mieścić między 13,5V-14,5V.
Rozrusznik samochodowy jest urządzeniem elektrycznym, którego głównym zadaniem jest uruchomienie silnika spalinowego. Nowsze typy rozruszników składają się z silnika elektrycznego oraz przekładni redukcyjnej, w starszych typach, bendiks umieszony jest bezpośrednio na osi wirnika, pomijając przekładnie. Gdy kierowca obróci kluczyk w stacyjce, prąd elektryczny z akumulatora za pośrednictwem przekaźnika, uruchamia silnik elektryczny rozrusznika, jednocześnie zazębiając zębatkę sprzęgła rozrusznika .
Po uruchomieniu silnika, przekaźnik rozrusznika przerywa przepływ prądu do silnika elektrycznego, zębatka sprzęgła wraca do początkowej pozycji, a magnesy zatrzymują wirnik. Rozrusznik przechodzi w tryb czuwania i jest gotowy do kolejnego użycia, gdy kierowca ponownie obróci kluczyk w stacyjce.
Usterki rozrusznika
Rozrusznik samochodowy to jeden z kluczowych elementów układu rozruchowego, który zapewnia uruchomienie silnika. Najczęściej jego niesprawność poprzedza głośna praca w chwili rozruchu. Komponenty takie jak szczotki, łożyska, tuleje zużywają się w toku pracy, Często także dochodzi do uszkodzenia sprzęgła rozrusznika oraz elektromagnesu, sporym problemem jest także korozja i rdza, wynikająca z umiejscowienia rozrusznika. W procesie diagnostycznym układu rozruchowego, warto także sprawdzić instalacje elektryczną, niestety w nowszych pojazdach jej jakość pozostawia wiele do życzenia, może się zdarzyć że zaoszczędzi nam to czasu i kosztów, które generuje błędna diagnoza.
Elektroniczne regulatory napięcia w alternatorach to zaawansowane urządzenia, które służą do regulacji napięcia ładowania akumulatora w samochodach. Zamiast tradycyjnych regulatorów napięcia opartych na układzie elektromechanicznym, nowoczesne regulatory napięcia wykorzystują układy elektroniczne, takie jak tranzystory, diody, kondensatory i mikrokontrolery, aby precyzyjnie kontrolować napięcie ładowania.
Działanie elektronicznego regulatora napięcia zaczyna się od odczytu napięcia akumulatora przez mikrokontroler. Na podstawie odczytu mikrokontroler decyduje, czy zwiększyć lub zmniejszyć prąd ładowania akumulatora. W celu zwiększenia napięcia ładowania, regulator elektroniczny zwiększa prąd ładowania przez kontrolowanie polaryzacji diod prostowniczych w alternatorze. W celu zmniejszenia napięcia ładowania, regulator elektroniczny zmniejsza prąd ładowania poprzez kontrolowanie przewodzenia tranzystorów.
Elektroniczne regulatory napięcia w alternatorach oferują wiele korzyści w porównaniu z tradycyjnymi regulatorami napięcia. Przede wszystkim, zapewniają one precyzyjną kontrolę napięcia ładowania, co przekłada się na lepsze zużycie akumulatora i dłuższą żywotność urządzenia. Ponadto, elektroniczne regulatory napięcia są bardziej wydajne i precyzyjne w regulacji napięcia niż tradycyjne regulatory oparte na układach elektromechanicznych.
Podsumowując, elektroniczne regulatory napięcia w alternatorach to nowoczesne urządzenia, które umożliwiają precyzyjną kontrolę napięcia ładowania akumulatora w samochodach. Dzięki temu zapewniają one większą wydajność i dłuższą żywotność urządzenia niż tradycyjne regulatory napięcia.
Przekładnia planetarna w rozruszniku samochodowym umożliwia przenoszenie dużych momentów obrotowych, przy zachowaniu niewielkich rozmiarów i wagi, dzięki temu układ rozruchowy charakteryzuje większa sprawnością, nawet w trudnych warunkach np. podczas rozruchu pojazdu przy niskich temperaturach . Rozwiązanie to stosowane jest już w większości nowszej generacji rozruszników.
Przekładnia planetarna rozrusznika składa się z koła centralnego (słonecznego) zwykle jest ono częścią wirnika, koła zewnętrznego ( pierścieniowego) oraz 3-4 kół planetarnych umieszczony między nimi. Obrót wirnika z kołem centralnym sprawiają że koła planetarne poruszają się wokół własnej osi obiegając dodatkowo oś całego mechanizmu i wprawiając w ruch obrotowy oś na której znajduje się sprzęgło rozrusznika .
Alternatywa do zakupu nowego rozrusznika lub alternatora jest jego regeneracja. Często jest to rozwiązanie korzystne ekonomicznie, ważne jednak aby sam proces regeneracji został wykonany profesjonalnie oraz z zachowaniem standardów. Koszt usługi w dużej mierze, zależeć będzie od jakości komponentów użytych w procesie oraz stopnia specjalizacji firmy która się tym zajmuje.
Dlatego warto korzystać z firm takiej jak alterstar, która posiada wyspecjalizowany park maszynowy oraz zdobyte po latach pracy doświadczenie . Profesjonalnie zregenerowany rozrusznik lub alternator swoja jakością nie odbiega od nowej części, zostaje równie objęty gwaranacją przez 1-rok.
Jarosław Lewandowski
ul. Bolesława Chrobrego 14
87-100 Toruń
NIP 556-254-75-68
Regon 381902032
Tel. +48 888 523 425